Jaglany fit jabłecznik

W mojej diecie węglowodany pochodzą z kilku źródeł. Kasza gryczana, ryż, ziemniaki (tak, jem ziemniaki i ich jedzenie jest wskazane), kasza kus-kus i właśnie… kasza jaglana, bohaterka dzisiejszego postu.

Zanim jeszcze skrupulatnie nie liczyłam składników odżywczych (węglowodanów, białka i tłuszczy) często robiłam sobie deser z kaszy jaglanej gotowanej z jabłkiem z dodatkiem cynamonu, orzechów, migdałów, żurawiny. Pyszne, ale nie może stanowić już dla mnie jednego posiłku. Za dużo węgli, za mało białka i tłuszczy. Używam jej więc czasami, jako dodatek do sałatki z tuńczykiem i awokado, czasami jem do ryby/mięsa i warzyw. Ostatnio robiłam tartę na spodzie z kaszy jaglanej (zobacz tutaj).

Jako, że jestem chora i siedzę w domu, postanowiłam trochę zaszaleć i zrobić sobie jakiś zdrowy deser. Myślałam o cieście marchewkowym, ale ostatecznie pasło na jaglany fit jabłecznik. Kasza jaglana wzmacnia osłabiony organizm, a także ma wiele innych zalet. Jest lekkostrawna, co jest bardzo korzystne dla mojego żołądka.  Zawiera rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę, mającą leczniczy wpływ na stawy. Zapewnia zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci oraz utrzymuje naczynia krwionośne w dobrym stanie, zapobiegając odkładaniu się w nich cholesterolu. Krzem pełni też funkcję w procesie mineralizacji kości, zapobiega ich odwapnianiu oraz przyspiesza regenerację po urazach. Wpływa także na przemianę materii, ułatwiając odchudzanie.

Kasza jaglana zawiera również dużo witamin z grupy B oraz E, obfituje w lecytynę, która poprawia pamięć i koncentrację oraz korzystnie wpływa na stężenie cholesterolu we krwi, a także składniki mineralne, takie jak: magnez, wapń, fosfor, potas, żelazo. Jest bogata w antyoksydanty, czyli substancje wychwytujące i neutralizujące wolne rodniki. Jest zasadotwórcza, dlatego tak  ważne jest wprowadzenie jej do naszej codziennej zakwaszonej diety, niekorzystnej dla organizmu. Kasza jaglana nie zawiera glutenu.

Składniki odżywcze:
Białko w 100 g:    10,50 g
Węglowodany w 100 g:    68,40 g
Tłuszcz w 100 g:    2,90 g

Przepis na jaglany fit jabłecznik podpatrzyłam na blogu Ani Lewandowskiej, ale zmodyfikowałam na swoje potrzeby. Myślę, że możemy zastosować wiele zamienników. W zależności od inwencji twórczej i zasobów w kuchni.

ciasto5

Składniki:
– 400g kaszy jaglanej suchej
– 1/2 szklanki mąki owsianej – zmiksowałam otręby owsiane (można dać w sumie każdą inną mąkę)
– 1 łyżeczka cynamonu
– 2 łyżeczki miodu (jak ktoś chce może dać cukier, cukier trzcinowy, stewię, ksylitol itp.)
– 1 łyżeczka oleju kokosowego (zamiast masła klarowanego)
– 3 jabłka

ciasto7

Przygotowanie:
Ugotuj 400g (2 szklanki) kaszy w 4 szklankach gotującej, osolonej wody na małym ogniu. Odstaw do ostygnięcia. Następnie dodaj mąkę, tłuszcz, cynamon i miód i wymieszaj dobrze. Formę na ciasto delikatnie wysmaruj tłuszczem (masło, olej kokosowy) lub wyłóż papierem do pieczenia. Połowę ciasta wyłóż na spód. Zetrzyj 3 jabłka na tarce i wyłóż na masę. Następnie wyłóż drugą połówkę masy. Włóż do rozgrzanego piekarnika i piecz ok. godzinę (w zależności od piekarnika).

ciasto8

Na koniec posmarowałam swój kawałek ciasta ugotowaną i zblendowaną dynią. W połączeniu z jabłkiem i cynamonem smakowała pysznie. Tak jesiennie…

4 thoughts on “Jaglany fit jabłecznik

  1. Pingback: Brownie z batatów | JOANNA HAŚNIK

  2. Pingback: Tym razem się uda! | JOANNA HAŚNIK

  3. Pingback: Jaglana raz! | JOANNA HAŚNIK

Skomentuj

