Jaglana raz!

Macie już dość ciężkiego, świątecznego jedzenia? Tych wszystkich serników, kapusty z grzybami, pierogów i smażonego w panierce karpia? Czas więc na coś lekkiego, bardzo zdrowego i taniego. Kaszę jaglaną! Idealną do deserów, dań głównych, na słodko i na słono!

U mnie kasza jaglana pojawiła się na stole pierwszego dnia Świąt na obiad. W wydaniu meksykańskim :) Święta świętami, ale ja tam wolę jeść to, co lubię :)

Zdrowie na talerzu
Wielokrotnie mówiłam już, że nie liczę kalorii, a jedynie kontroluję rozkład makroskładników w moich posiłkach. Węglowodany, tłuszcze i białko to podstawa. Węglowodany? Oczywiście złożone. Żadnych cukrów z ciastek, wafelek, czy chipsów. Tylko ryż i makaron wieloziarnisty, ziemniaki, kasza gryczana, kasza kukurydziana, kus-kus, quinoa, płatki owsiane i właśnie kasza jaglana, otrzymywana z nasion prosa. Moja ulubiona.

W 100 g kaszy jaglanej znajduje się 68,4g węglowodanów (w tym tylko 0,1g cukrów), 10,5g białka (w tym aminokwasy takie, jak lizyna i leucyna, która ma kluczowe znaczenie dla rozwoju tkanki mięśniowej) oraz 2,9g tłuszczu ( stosunek wielonienasyconych kwasów tłuszczowych do nasyconych jest korzystny i wynosi 2:1, co powoduje wzrost „dobrego” cholesterolu we krwi (HDL) i obniżenie stężenie „złego” (LDL)).

Kasza jaglana stanowi dobre źródło witamin z grupy B, zwłaszcza kwasu foliowego, pirydoksyny, niacyny i tiaminy. 100g kaszy zaspokaja przeciętnie od 20 do 30% zapotrzebowania na te składniki pokarmowe. Witaminy z grupy B są niezbędne do prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych związanych z przemianami węglowodanów i białek, jak i również dla utrzymania w szczytowej kondycji układu nerwowego i układu krążenia. Dla mnie, osoby bardzo zestresowanej jest idealna. Je ją również moja mama. Kasza jaglana zawiera bowiem również witaminę E, opóźniającą starzenie organizmu oraz lecytynę, poprawiającą pamięć i obniżającą poziom złego cholesterolu.

Kasza jaglana zawiera także szereg ważnych dla naszego organizmu składników mineralnych, w tym magnez (ponad 100mg w 100g kaszy, czyli około 25 – 30% dziennego zapotrzebowania) , cynk (3-3,5mg w 100g kaszy, czyli również około 25 – 30% dziennego zapotrzebowania), żelazo (zawiera ponad 1,5 raza więcej żelaza niż polędwica wołowa. Jest ono oczywiście gorzej przyswajalne, ale gdy podamy kaszę w towarzystwie sałatki z pomidorem, papryką i natką pietruszki, jego wchłanianie się zwiększy), miedź, mangan i niewielkie ilości potasu. Swego czasu miałam lekką anemię, więc kasza była dla mnie idealnym rozwiązaniem. Zapomniałabym, kasza jaglana zawiera również krzemionkę, mającą zbawienny wpływ na włosy, skórę i paznokcie. A walczę teraz z wypadaniem włosów…

Kasza jaglana zawiera również sporo antyoksydantów, które skutecznie zwalczają szkodliwe wolne rodniki, zapobiegając rozwojowi komórek rakowych. To ważne u osób z wysokim ryzykiem nowotworów, a jak wiecie moja siostra i ciocia zmarły na raka, a tata niedawno chorował.

Warto również zaznaczyć, że kasza jaglana w przeciwieństwie do innych produktów zbożowych nie tylko nie posiada działania kwasotwórczego, a wręcz – lekko alkalizujące. Dzięki temu pomaga nam utrzymać równowagę kwasowo-zasadową w organizmie. Mięso, jaja, ryby, orzechy i niektóre produkty mleczne powoduję zakwaszenie organizmu. Dla równowagi musimy jeść produkty zasadotwórcze, czyli warzywa, owoce, jogurty naturalne i właśnie kaszę jaglaną. Zakwaszenie organizmu sprzyja rozwojowi poważnych chorób takich jak: nadciśnienie, miażdżyca, cukrzyca, osteoporoza, nowotwory, zmiany zwyrodnieniowe stawów, nadwaga, a także może być przyczyną wielu dolegliwości: ogólnego zmęczenia, braku koncentracji, zaburzeń snu, napięć nerwowych, depresji, częstych infekcji, zaparć, łamliwości paznokci i wypadania włosów, ale o tym innym razem.

Bardzo popularna jest obecnie dieta bezglutenowa. Kasza jaglana pasuje do niej idealnie, bo nie zawiera tego składnika. Jest też lekkostrawna. Spokojnie można podawać ją więc dzieciom od 5. miesiąca życia, np. w postaci zblendowanego kleiku. Kasza jaglana świetnie usuwa również toksyny z organizmu. Dlatego jest też doskonałym produktem oczyszczającym.

Kasza jaglana ma także właściwości antywirusowe, przeciwgrzybicze i przeciwzapalne. To taki naturalny antybiotyk. Warto spożywać ją jesienią i zimą, gdy często zmagamy się katarem i przeziębieniem. Kasza jaglana usuwa nadmiar wilgoci z organizmu, np. śluzu z nosa w czasie kataru czy z gardła przy kaszlu.

Ilość korzyści z jedzenia kaszy jaglanej mówi więc sama za siebie.

Przygotowanie
Ugotowanie kaszy wymaga trochę zachodu, ale spokojnie można zrobić więcej i trzymać nawet do tygodnia w lodówce.

Kasza jaglana ma lekko gorzki smak, przez co przed gotowaniem należy ją dobrze przepłukać zimną, a potem gorącą wodą (na przykład na sitku).

Jeśli chcę ugotować pół szklanki kaszy, to potrzebuję całą szklankę wody (generalnie stosunek kaszy do wody wynosi 1:2). Dodaję do niej kilka kropel oleju kokosowego, żeby kasza nie kleiła się do garnka. Kaszą wrzucam do wody dopiero, gdy woda zaczyna wrzeć i gotuję aż cała woda odparuje, czyli zazwyczaj 20 minut, co chwilę mieszając.

W Internecie czytałam wiele innych przepisów, jak ugotować kaszę jaglaną. Na mleku, na bulionie, z dodatkiem cukru, soli, w innych proporcjach itp. Opisałam swój, sprawdzony.

Czwartkowy obiad
Dzisiaj robiłam kaszę jaglaną po meksykańsku (korzystając z przepisu z bloga „Kaszomania”, który szczerze polecam, bo jest kopalnią przepisów na dania z kaszą jaglaną).

jaglana4

Na oleju kokosowym zeszkliłam cebulę. Po chwili dodałam pokrojoną w kostkę zieloną paprykę. Po 5 minutach wlałam pomidory z puszki, pokrojone na kostki i dusiłam kilka minut pod przykryciem. Następnie dodałam już wcześniej ugotowaną kaszę jaglaną (pół szklanki przed ugotowaniem), pokrojony w kostki kurczak ugotowany w parowarze oraz dwie łyżki czerwonej fasoli. Do smaku dodałam łagodną paprykę, curry i czosnek i tak dusiłam jeszcze na patelni przez 15 minut.

jaglana5

Trochę się przeliczyłam z ilością. Połowę zjadła mama :)

jaglana6

Najczęściej jem jednak samą kaszą do obiadu, czy kolacji po treningu. Na przykład w połączeniu z łososiem i cukinią z parowaru.

kasza4

Kaszę dodaję również do mojej „tradycyjnej” codziennej sałatki. Tutaj z krewetkami.

kasza7

Świetnie nadaje się również, jako ciasto na tartę (przepis podawałam tutaj).

tarta2

Kasza jaglana na słodko? Robiłam jaglany jabłecznik, o którym pisałam tutaj.

ciasto2

Kiedyś robiłam też desery z kaszy jaglanej. Teraz to mój cheat-meal (moje „niezdrowe” posiłki to zawsze „zdrowe”, ale w za dużych ilościach :D. Kebaby, chipsy, czy ciastka mnie nie kuszą w ogóle). Poniżej kakaowy krem jaglany z migdałami (wystarczy zblendować kaszę z kakao (ilość uzależniona od tego, czy chcecie bardziej czy mniej czekoladowe), ewentualnie dodać daktyle, by krem był bardziej słodki i schłodzić w lodówce). Pyszny :)

kasza1

Swego czasu robiłam również kaszę jaglaną z jabłkiem lub gruszką z różnymi dodatkami (orzechy, migdały, słonecznik, crunchy, pestki dyni, żurawina). Wystarczy pod koniec gotowania kaszy dodać potarty owoc i jeszcze chwilę dusić pod przykryciem. Można dodać cynamon do smaku.

kasza3 kasza2

Kaszę zdarza mi się również łączyć z serkiem wiejskim i bakaliami. Niebo w gębie :)

kasza6

Pewnie jeszcze nie raz i nie dwa pokombinuję jakieś danie z wykorzystaniem kaszy jaglanej. Tym bardziej, że poza tym, że jest zdrowa i smaczna, jest też bardzo tania. Wiadomo, cena zależy od producenta. Ja kupuję w Biedronce za 2.79zł za 400g.

3 thoughts on “Jaglana raz!

  1. Pingback: Tym razem się uda! | JOANNA HAŚNIK

  2. Jestem wielką fanką kaszy jaglanej, uwielbiam jej smak i to, że jest taka lekkostrawna, a zarazem pożywna.
    Zainteresował mnie jaglany jabłecznik i krem kakaowy, świetne pomysły na zdrowe słodkości:)

Skomentuj

