Tarta z jabłkami i kruszonką

We wtorek moja mama obchodziła 67. urodziny. Jako, że uwielbia wszelkiego rodzaju ciasta i torty, postanowiłam w ramach jednego z prezentów upiec jej ulubiony jabłecznik.

ciasto12

Abym jednak i ja mogła zjeść kawałek, przygotowałam przepis zgodny z protokołem autoimmunologicznym. I jak się okazuje, jabłecznik wcale nie stracił na jakości, wręcz zyskał. Tarta okazała się pyszna.

ciasto19

Myślę, że częściej będzie pojawiać się na moim stole jako świetne źródło dozwolonych dla mnie węglowodanów, których po kilku miesiącach diety bardzo niskowęglowodanowej domaga się mój organizm.

ciasto13

Do przygotowania tarty potrzebujemy:

– szklanka mąki kokosowej

IMG_4956

– szklanka mąki kasztanowej

– paczka suszonych daktyli

ciasto27

– 2 łyżki oleju kokosowego

– 2 łyżki masła ghee

mix9

– szczypta soli himalajskiej

– łyżeczka sody oczyszczonej

– pół szklanki mleka kokosowego

jogo1

– 2 łyżki cynamonu

– łyżka octu jabłkowego

– kilogram jabłek

ciasto28

Przygotowanie:

1. Jabłka obieramy i kroimy w plasterki. Posypujemy cynamonem.

2. Zalewamy daktyle wrzątkiem i czekamy kilka minut, aż zmiękną. Można też je podgotować. Miękkie lepiej połączą się z ciastem.

3. Na małym ogniu roztapiamy olej kokosowy i masło ghee.

4. Łączymy w misce lub garnku wszystkie składniki poza jabłkami i blendujemy do uzyskania jednolitej masy.

ciasto30

5. Smarujemy blachę masłem klarowanym, aby ciasto się nie przykleiło. Wykładamy większą część (około 2/3 ciasta).

6. Układamy jabłka na cieście.

ciasto29

7. Resztą ciasta posypujemy równomiernie jabłka.

c1

8. Pieczemy w rozgrzanym piekarniku ok 30-45 minut w zależności od urządzenia. Zostawiamy do ostygnięcia.

ciasto23

Przed podaniem możemy posypać ciasto jeszcze raz cynamonem.

ciasto14

Najlepiej smakuje na gorąco. Wystarczy 5 minut w piekarniku.

ciasto9

Jeśli macie pełnotłuste mleko kokosowe (np. te z Rossmanna), możecie ubić krem (przepis tutaj) lub zrobić kokosowe lody (przepis tutaj).

ciasto24

Zjadłam kawałek w towarzystwie kawy z cykorii. Bio jabłka kupicie w Lidlu. Obecnie trwa też promocja na orzechy i suszone owoce, w tym właśnie daktyle.

IMG_6763

Jeśli nie macie czasu na przygotowanie tarty, możecie przygotować ciasto z jednej szklanki mąki i zapiec w kokilkach owoce leśne pod kruszonką. Polecam te mrożone z Lidla. Obecnie trwa też promocja na świeże maliny.

Smacznego!

26 thoughts on “Tarta z jabłkami i kruszonką

  1. Pingback: Pierniczki last minute! | JOANNA HAŚNIK

  2. Przepyszna tarta ☺dla osoby na aip to zbawienie… Piekłam w piekarniku w temp 180 góra dół 30 min. Faktycznie dałam pół paczki daktyli, jabłek niecały kg, dodalam masło klarowne zamiast ghee. Dodatkowo mialam zamrożone banany i zrobiłam z nich lody. 1 gałka do ciasta-polecam. Oczywiście tarta zniknęła w całości jeszcze ciepła. Dzieciakom smakowała. Pozdrawiam i dziękuję…

  3. Pingback: Tarta z kremem kokosowym | JOANNA HAŚNIK

  4. Pingback: Gotowa do zmian | JOANNA HAŚNIK

  5. 6. Mit 6: Dieta z niską zawartością węglowodanów nie jest wskazana w Hashimoto.

    Niektóre osoby zaobserwowały, że czują się bardziej zmęczone po przejściu na dietę opartą na dużej ilości białka/ tłuszczu, do których należy dieta Paleo, ale najczęściej nie ma to nic wspólnego z brakiem węglowodanów. W rzeczywistości wiele osób z chorobami autoimmunologicznymi czuje się bardzo dobrze po zastosowaniu diety ketogennej (diecie o niskiej zawartości węglowodanów, w której jako paliwo używane jest tłuszcz, a nie węglowodany). Jeżeli czujesz się zmęczona po zastosowaniu diety opartej w większości na białkach i tłuszczach, może to oznaczać, że występuje niedobór kwasu żołądkowego, prowadzący do problemów z trawieniem białka. U wielu osób z Hashimoto występuje brak albo obniżony poziom kwasu żołądkowego i dlatego występuje u nich upośledzone trawienie białek. Nieprawidłowe trawienie białek może spowodować, że czujemy się osłabieni, ponieważ trawienie wymaga dużo energii i dlatego osoby z niskim poziomem kwasu żołądkowego preferują węglowodany

    Zwiększenie ilości białka w diecie połączone z niewielką ilością węglowodanów może dawać uczucie zmęczenia, ponieważ proteiny stanowią większe obciążenie dla organizmu i trudniej jest z nich uzyskać składniki pokarmowe na potrzeby energetyczne. Postaraj się zacząć dzień z zielonym koktajlem aby pomóc w trawieniu, a także zwiększ ilość warzyw diecie. Pomocne może się też okazać przyjmowanie enzymu betainy z pepsyną z pokarmami białkowymi.

    Inne sposoby aby zwiększyć ilość kwasu żołądkowego to picie ciepłej wody z cytryną, albo jednej łyżeczki octu jabłkowego ze szklanką wody w czasie spożywania pokarmów białkowych.

    fragment artykułu stąd:
    http://www.tarczycahashimoto.pl/blog/7-mitow-w-hashimoto

    • hej, pysznie wygląda ta tarta … ja nie moge jeść ani jabłek ani daktyli, więc … ??? co dla mnie??? ;) oto jest pytanie … hehehehehehe … :)

    • A wiesz, że myślałam dziś o Tobie? Miałam pisać na maila :)
      Piję ocet jabłkowy, biorę enzymy trawienne. W ostatnich dniach zjadłam trochę takiej tarty i moja energia wzrosła, wyniki na siłowni również, więc muszę kombinować z tymi dozwolonymi węglami :)

Skomentuj

