Sałatka z wakame

Staram się, aby wszystko to, co jem zawierało jak najwięcej substancji odżywczych. W końcu jestem tym, co zjem i wchłonę. Tak ważne są więc zdrowe jelita, o których pisałam tutaj.

W mojej codziennej diecie królują więc jajka (tak, jem jajka, więcej tutaj), dobrej jakości mięso, ryby i owoce morza, podroby (więcej tutaj), wywar z kości wołowych (więcej tutaj), kokos (więcej tutaj), dobre tłuszcze (więcej tutaj), warzywa (więcej tutaj) i kiszonki (więcej tutaj). Stawiam więc na polskie superfoods.

Monika z bloga „Tłuste życie” poleciła mi swego czasu spożywanie dwa razy w tygodniu alg morskich: wakame, normi lub kombu. Początkowo byłam sceptycznie nastawiona do tego zalecenia. Nie lubię żadnych wymyślnych produktów. Z ciekawości postanowiłam jednak poszukać alg w sklepie i w grudniu kupiłam wakame.

wak2
Wakame kupiłam w sklepie Organic Farma Zdrowia w Silesia City Center. 

Długo zwlekałam z ich wypróbowaniem. Trafiłam jednak ostatnio w Internecie na ten przepis i bardziej zainteresowałam się właściwościami alg.

Co się okazuje? Wakame do jedne z odmian wodorostów, szczególnie popularne w kuchni Dalekiego Wschodu, gdzie dodawane są do sałatek i zup.

Glony mają niezwykłą moc akumulacji składników odżywczych w swoich tkankach, a co najważniejsze – zawierają je w formie najłatwiej przyswajalnej przez nasz organizm. Wakame stanowi więc bogactwo witamin i minerałów.

Wakame zawiera m.in. jod (600 razy więcej niż niektóre ryby morskie), który korzystnie wpływa na pracę tarczycy i odpowiada za równowagę hormonalną. Zdania co do stosowania jodu przy niedoczynności i Hashimoto są podzielone, ale myślę, że niewielka dawka raz na jakiś czas mi nie zaszkodzi. Poza tym lubię testować wszystko na sobie, więc gdybym czuła się gorzej lub miała gorsze wyniki, to zrezygnuję z nich.

Wysoka zawartość magnezu w glonach wakame pozytywnie wpływa na wytwarzanie hormonów oraz zwiększa wykorzystanie białka przez organizm, wspomagając procesy wzrostu i naprawy komórek.

W glonach wakame znajdziemy także duże ilości wapnia (10 razy więcej niż w mleku krowim), składnika mineralnego warunkującego prawidłowy rozwój kości i zębów. Wapń zapewnia im odpowiednią twardość i wytrzymałość, przyspiesza naprawę ubytków kości, zmniejsza ryzyko wystąpienia osteoporozy. To dla mnie bardzo ważny aspekt ze względu na brak miesiączki. Jak wiecie, nie jem nabiału, ani orzechów, pestek, czy fasoli, więc trudno mi pozyskać wapń z pożywienia.

wak1
Zapłaciłam za opakowanie za 25zł, ale z tego co widziałam w sklepach internetowych, można dostać je już za kilkanaście złotych. 

Ponadto wakame zawiera również spore ilości żelaza (cztery razy więcej niż mięso wołowe, choć gorzej przyswajanego), bardzo ważnego dla mnie pierwiastka ze względu na niski poziom ferrytyny w organizmie, a także kwasu foliowego, fosforu, potasu, selenu, witamin A, B (głównie B12), C, D, E i K.

Algi zawierają także fukoksantynę – związek należący do karotenoidów mający właściwości przeciwutleniające. Fukoksantyna ma również ochronny wpływ na układ krążenia: chroni przed chorobami serca, miażdżycą, zawałami oraz udarami mózgu poprzez hamowanie akumulacji tłuszczów. Fukoksantyna napędza również produkcję energii cieplnej w mitochondriach komórek tłuszczowych z cukrów i tłuszczy. Odgrywa więc kluczową rolę w regulacji metabolizmu. Badania wykazały, że fukoksantyna wywiera również silny efekt antycukrzycowy. Dzieje się tak poprzez wspomaganie produkcji DHA w wątrobie. DHA (kwas dekozaheksoenowy) to jeden z nienasyconych kwasów tłuszczowych typu omega-3. Glony same w sobie zawierają również EPA (kwasu eikozapentaenowy).

wak

Wodorosty mają również właściwości zwiększające diurezę – działają moczopędnie, dlatego znalazły zastosowane przy leczeniu chorób dróg moczowych. Regulują także gospodarkę wodną organizmu i ułatwiają usuwanie toksyn. Jak już pisałam, walczę z detoksem organizmu, więc to dla mnie również bardzo ważny aspekt.

Ze względu na dużą zawartość błonnika wakame polecane jest także osobom z problemami jelitowymi, w tym szczególnie z zaparciami.

Wakame zamiera również fukoidy, antyoksydant, któremu przypisuje się właściwości hamujące rozwój nowotworów.

Jedynym minusem wakame jest stosunkowo wysoki poziom sodu. Odradza się więc jedzenie glonów osobom z nadciśnieniem.

Sałatka z wakame 

wakame3
Do sałatki użyłam 2 łyżki suszonych glonów. Tutaj jeszcze przed namoczeniem.

Zdania na temat przygotowywania wakame są podzielone. Na opakowaniu proponują moczenie glonów dwa razy po dwadzieścia minut i gotowanie przez 10-30 minut. W Internecie czytałam natomiast, by jedynie moczyć w gorącej wodzie.

Ostatecznie zdecydowałam się moczyć glony dwa razy po dwadzieścia minut ze zmianą wody.

wakame5
Po namoczeniu objętość wakame znacząco wzrosła. 

Gotowałam natomiast glony jedynie przez 5 minut.

wakame6
Dzięki krótkiemu obgotowaniu glony były al’dente. 

Następnie przecedziłam całość przez sitko.

wakame8
Pozostawiłam glony na sitku przez około 10 minut.

Wakame połączyłam ostatecznie w sałatce z sałatą lodową, roszponką, ogórkiem, rzodkiewką, połówką awokado i dorszem z parowaru. Całość polałam łyżką oleju z ostropestu.

wakame11

Muszę przyznać, że sałatka nabrała nowego smaku. Wakame mają lekki, delikatnie orzechowy posmak. Świetnie skomponowało się więc z rybą i awokado. Zastąpiło mi orzechy włoskie, które często dodawałam do sałatek zanim z nich całkowicie nie zrezygnowałam.

Raczej nie będę jadła wakame codziennie, ale na pewno jest to świetny pomysł na zdrowe urozmaicenie diety.

wakame10

Próbowaliście kiedyś?

5 thoughts on “Sałatka z wakame

  1. Pingback: Hashimoto | JOANNA HAŚNIK

    • hej, ja jadłam kiedyś kombu … gotowałam z kaszą gryczaną jak kiedyś jadłam ją w hurtowych ilosciach i byłam nastawiona na weganizm … kombu wg mnie są pyyyyycha!!! chrupiące i tak smaczne, że znowu nabrałam po Twoim poscie na nie ochoty … próbowałam kiedyś jeszcze płatki nori … w przciwieństwie do kombu nie moczyłam nori tylko posypywałam nimi dania … codziennie lub prawie codziennie suplementuję się tabletkami z kelpu … chętnie zrobiłabym kiedys jakies paleo sushi ale z lenistwa nie próbuję :P czekam aż może Ty podsuniesz jakiś pomysł :) hahahahah

Skomentuj

