odżywianie

Bezglutenowa szarlotka z budyniem

Jesień kojarzy mi się z szarlotką. Taką od razu wyciągniętą z pieca, pachnącą cynamonem i duszonymi jabłkami. Nie mogłam się więc oprzeć pokusie upieczenia jabłecznika, oczywiście z racji mojej diety, w wersji bezglutenowej. Jako, że przyszła mi ochota również na budyń, stworzyłam wersję szarlotki z budyniem. Dzięki temu była wilgotna i rozpływająca się w ustach. Była, bo nawet nie wiem, kiedy zniknęła. Ostrzegam, nie jest to niskokaloryczne ciasto, ale zdecydowanie warte grzechu.

Składniki:

🍎 6 jabłek,

🍎 150g mąki jaglanej,

🍎 150g mąki z ciecierzycy,


Do kupienia tutaj.

🍎 100g mąki gryczanej pełnoziarnistej,


Do kupienia tutaj.

🍎 50g mąki z tapioki,


Do kupienia tutaj.

🍎 200g masła extra 82%,

🍎 łyżka masła klarowanego,

 

🍎 2 jajka L,

🍎 bezglutenowy budyń śmietankowy,


Do kupienia tutaj.

🍎 500ml mleka 3,2%,

🍎 5 łyżek miodu,

🍎 2 łyżeczki bezglutenowego proszku do pieczenia,

🍎 łyżeczka soku z cytryny,

🍎 2 łyżeczki cynamonu.


Do kupienia tutaj.

Przygotowanie:

🍏 mąki przesiać przez sito, wsypać do miski, dodać proszek do pieczenia i łyżeczkę cynamonu,

🍏 dodać zimne masło, jajka oraz roztopione w gorącej kąpieli 2 łyżki miodu,

🍏 wymieszać dokładnie wszystkie składniki,

🍏 z 1/3 ciasta uformować w kulkę, zawinąć w folię i włożyć do lodówki na godzinę,

🍏 formę (ja użyłam tortowej formy o średnicy 30cm) posmarować masłem i wyłożyć ciasto na blachę, nakłuć widelcem,

🍏 podpiec ciasto w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni przez 15 minut,

🍏 jabłka obrać, zetrzeć na tarce na grubych oczkach, skropić cytryną, poddusić z łyżeczką cynamonu i 2 łyżkami miodu na maśle klarowanym, odstawić do schłodzenia,

🍏 ugotować budyń według przepisu na opakowaniu z dodatkiem 1 łyżki miodu, odstawić do schłodzenia,

🍏 na upieczone ciasto wyłożyć podduszone jabłka i zalać budyniem,

🍏 ciasto wyjąć z lodówki i pokruszyć lub zetrzeć na tarce na górę,

🍏 piec ciasto przez około 40 minut.

Wartość energetyczna w 1 z 16 porcji:

ok. 270kcal, w tym: 6g białka, 13,5g tłuszczy i 32g węglowodanów (6g cukrów i 5g błonnika)

Dodatkowe rady:

🍎 najlepiej sprawdzą się kwaśne lub słodko-kwaśne rodzaje jabłek, ja miałam Jonagoldy,

🍎 można użyć również innych mąk bezglutenowych, jak ryżowej czy owsianej,

🍎 zamiast mąki z tapioki można użyć również mąki kukurydzianej lub ziemniaczanej,

🍎 masło można zastąpić roztopionym olejem kokosowym lub masłem klarowanym,

🍎 do ugotowania budyniu użyłam mleka bez laktozy, można ugotować go również na mleku roślinnym, np. kokosowym,

🍎 miód można zastąpić możecie go zastąpić białym cukrem, stewią, erytrolem, cukrem kokosowym czy syropem klonowym,

🍎ciasto możecie posypać również wiórkami kokosowymi, płatkami migdałowymi lub orzechami.

Użyte przeze mnie mąki bezglutenowe i pozostałe składniki możecie kupić w sklepie Fitness-Food.pl z 6-procentowym rabatem na całe zamówienie.

W ostatnim czasie na moim profilach na Facebooku i Instagramie pojawił się również przepis na bezglutenowe ciasto dyniowe z serkiem Mascarpone.

View this post on Instagram

Bezglutenowe ciasto dyniowe 🎃 . Zostało mi trochę dynii z curry i wykorzystałam ją do… ciasta! Ostrzegam, to nie jest fit ciasto, bo jeden kawałek ma ok. 273kcal, ale za to jest absolutnie pyszne. . Składniki na ciasto: 400g dynii, 250g mąki jaglanej, 150g mąki z ciecierzycy, 50g masła, 50g mleka kokosowego, 2 łyżki roztopionego miodu, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, łyżeczka cynamonu. . Składniki na polewę: serek Mascarpone, 1 łyżka miodu, pestki dynii. Przygotowanie: dynię obieramy i trzemy na tarce o średnich oczkach. Mieszamy z pozostałymi składnikami na ciasto. Przelewamy do wyłożonej papierem do pieczenia lub posmarowanej masłem formy na keksówkę. Pieczemy 45 minut w rozgrzanym do 180 stopni piekarniku. Serek mascarpone miksujemy z roztopionym miodem. Przekładamy nim ciasto i smarujemy na górze. Posypujemy pestkami dynii. . Z ciasta wyszło mi 12 porcji ciasta, z czego każdy ma ok. 273kcal, w tym 8g białka, 13g tłuszczy i 30g węglowodanów. Oczywiście, możemy użyć innych mąk, jeśli nie jesteście na diecie bezglutenowej. Natomiast jeśli musicie unikać laktozy, możecie dodać roztopionego oleju kokosowego zamiast masła, a do zrobienia polewy sięgnąć po serek bez laktozy. . Mąki dostałam od sklepu @fitnessfoodpl. Z kodem JOAHAS macie 6% zniżki na całe zakupy! . #dynia #ciastozdynia #ciastodyniowe #bezglutenu #ciastobezglutenowe #glutenfree #celiakia #slodycze #ciasto #przepis #dieta #dietetyk #wypieki #dokawy #ciastodokawy #pysznosci #cospysznego #kremzmascarpone #jesiennesmaki

A post shared by Joanna Haśnik (@joannahasnik) on

Przepis jest bardzo podobny do tego na ciasto marchewkowe, które możecie znaleźć tutaj.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s